Nick

Nick

Friday, January 28, 2011

Kritikan Karya (Filem)

KRITIKAN FILEM THE PROPOSAL ARAHAN ANN FLETCHER

SINOPSIS

Filem The Proposal merupakan satu filem komedi romantis yang akan membuatkan penonton  tidak kering gusi ketawa apabila menontonya. Cerita ini mengisahkan tentang Margaret iaitu seorang pegawai Eksekutif di sebuah syarikat penerbitan buku iaitu syarikat Colden Book.. Margaret merupakan seorang eksekutif yang sangat garang. Dia telah menghadapi satu masalah kewarganegaraan apabila visa kerjanya telah tamat tempoh sah dan ini telah membuatkan beliau perlu dipecat daripada jawatannya yang di pegang. Dia perlu kembali ke negara asalnya iaitu Kanada. Untuk mengelakkan daripada balik ke Kanada Margaret telah merancang satu perkahwinan palsu dengan pembantunya iaitu Andrew. Tindakan seperti itu diambil adalah untuk membolehkannya mendapatkan visa agar dapat terus menetap di Amerika, Idea spontan yang ditimbulkan oleh Margaret  telah mengejutkan Andrew.
Andrew yang sudah tidak tahan bekerja dengan Margaret telah mengenakan satu syarat  supaya perkahwinan mereka tetap dilakukan. Di sebabkan ingin mengahwini Andrew, Margaret telah mengikut Andrew pulang ke kampung yang terletak di Alaska, di mana Margaret telah berjumpa dengan keluarga Andrew. Di Alaska penonton disajikan dengan pelbagai aksi lucu dari keluarga Andrew dan juga Margaret.
Pada mulanya perkhawinan yang dirancang oleh mereka adalah lakonan semata-mata dan bertujuan untuk mendapatkan kembali taraf kewarganegaraan Margaret yang telah tamat tempoh visanya sebagai pemastautin. Namun akhirnya perkhawinan mereka betul-betul terjadi ekoran daripada sikap mula serius yang mereka tunjukkan antara satu sama lain. Sokongan daripada keluarga Andrew juga turut membantu dalam kejayaan berlangsungnya perkhawinan mereka.


 PLOT CERITA

Plot adalah penceritaan peristiwa yang berdasarkan sebab dan akibat. Plot yang terdapat di dalam filem The Proposal adalah tersusun dan diaplikasikan secara kronologi.

Permulaan
Filem The Proposal memaparkan pada permulaannya tentang pemecatan seorang pekerja di bawah  seliaan Margaret. Pekerja yang dimaksudkan  ialah Bob Spauling. Juga berita tentang Margaret yang perlu di hantar ke negara asalnya iaitu Kanada kerana visanya telah tamat.

Klimaks
Klimaks dalam filem  ini ialah Margaret telah merancang untuk berkahwin dengan Andrew yang merupakan seorang pembantunya. Margaret telah di bawa balik ke kampung Andrew iaitu di Alaska kerana ingin memperkenalkan Margaret kepada keluarganya  di samping neneknya telah menyambut hari jadinya. Nenek Andrew telah merancang perkahwinan antara Andrew dan Margaret.

Peleraian
Peleraian dalam cerita ini ialah telah timbul di hati  Margaret  rasa bersalah kepada keluarga Andrew ini terjadi semasa nenek Anderw telah menyerahkan baju pengantin kepada Margaret. Di majlis perkahwinannya Margaret telah berterus terang kepada keluarga Andrew dan membatalkan majlis perkahwinannya. Akhirnya perkhawinan Andrew dan Margaret  menjadi kenyataan apabila masing-masing sudah mula menunjukkan keseriusan dalam hubungan. Dan perkhawinan mereka berakhir dengan perasaan gembira serta suasana yang bersukacita.

HUBUNGKAIT CERITA
Setiap peristiwa yang berlaku di dalam filem ini memang mempunyai hubung kaitnya. Sebagai contoh masyarakat yang terdapat di bandar dan kampung adalah sama. Mereka saling memahami antara satu sama lain. Namun budaya yang mereka alami menampakkan sedikit perbezaan. Tetapi bukan perbezaan yang sangat ketara. Setiap watak yang dilakonkan saling kaitan antara satu sama lain contohnya di dalam pejabat yang menunjukkan hubungan antara pegawai eksekutif dengan majikan.


INTENSITI KESAN

Dalam filem The Proposal ini terdapat beberapa babak yang memeberi kesan kepada penonton kerana babak dalam cerita ini berkisarkan sebuah cerita yang bercorak komedi. Ini dapat dilihat dalam babak di mana  Margaret telah bertembung dengan Andrew dalam keadaan sama-sama bogel. Selain itu juga semasa babak di mana Margaret menuruni tangga dan Andrew telah memegang punggungnya.
Terdapat juga mood sedih dalam cerita ini iaitu semasa dalam bot di mana Andrew dan Margaret berada di dalamnya. Margaret telah membawa bot dengan laju  dan dia telah terjatuh kedalam air perasan bersalah telah melanda dalam hatinya.

KEASLIAN CERITA
Sememangnya filem The Proposal arahan Ann Fletcher ini mempunyai jalan cerita yang asli. Keaslian cerita dapat kita lihat melalui beberapa watak yang dilakonkan oleh para pelakon di mana mereka melakonkan watak masing-masing mengikut cara mereka sendiri tanpa meniru daripada orang lain ataupun mengadaptasi daripada cerita lain. Perjalanan cerita sangat teratur dan mempunyai nilai estetikanya yang tersendiri.



SHOT, PERGERAKAN DAN SUDUT KAMERA
1.    High Angle – Kamera di letakkan dalam posisi atas untuk menangkap gambar yang berada di bawah, contoh: Semasa Andrew dan Margaret menuruni tangga yang terdapat di jeti untuk masuk ke dalam bot.

2.    Low Angle – Kamera diletakkan dibawah untuk menangkap gambar yang berada di atas. Contoh: Mengambil gambar pesawat yang dinaiki oleh Margaret dan Andrew di mana pesawat tersebut dinaiki oleh mereka untuk kembali menemui keluarga Andrew di Alaska.

3.    Close Up – Kamera difokuskan lebih dekat kepada objek atau gambar. Contoh: Dalam babak Margaret dan Andrew berada di dalam pesawat. Banyak teknik pengambaran close up digunakan menunjukkan ekspereasi wajah mereka berdua yang kelihatan penat dan mengantuk. Mereka saling berinteraksi antara satu sama lain tanpa menatap wajah masing-masing maka sebagai cara untuk mendapatkan ekspreasi muka mereka teknik close up digunakan.

4.    Extreme Close Up – Kamera difokuskan sangat dekat dengan objek atau gambar. Contoh teknik pengambaran extreme close up yang digunakan di dalam filem The Proposal ialah dalam babak Margaret dan Andrew berjalan-jalan di bandar Alaska dengan menggunakan teksi, Margaret sebagai seorang yang berperwatakan tegas dan tidak biasa dengan situasi bandar baru secara tidak langsung berkelakuan seperti orang asing melihat ke kiri dan kanan. Dia melihat satu persatu bangunan serta kedai yang terdapat di bandar tersebut. Dia juga melihat serta merenung nama kedai yang terdapat di papan tanda. Makan dalam situasi ini teknik extreme close up digunakan.

5.    Pan Right dan Pan Left – Kamera digerakkan ke kiri dan kanan mengikut pergerakkan pelakon. Contoh; Ketika situasi cemas di dalam peswat apabila pesawat yang mereka naiki untuk pulang ke Alaska melanggar awan-awan tebal. Situasi cemas dan panik menyebabkan ramai penumpang yang tidak stabil kedudukan mereka termasuk Margaret dan Andrew.

6.    Long Shot – Contoh; Ketika Andrew berada keseorangan di jeti apabila kecewa dengan nasib yang dia alami. Dia tidak suka dengan layanan yang diberikan oleh keluarganya terhadap Margaret.


WATAK DAN PERWATAKAN

ANDREW
Watak Andrew di lakonkan oleh Ryan Reynolds. Andrew ialah seorang yang sangat peyayang dan ini dapat di lihat apabila dia berasa khuatir Margaret akan jatuh semasa turun dari tangga semasa babak mereka menuruni tangga kayu jeti untuk masuk ke dalam bot. Selain itu juga Andrew seorang yang menurut arahan, dan ini dibuktikan apabila dia menurut cadangan  Margaret ingin berkahwin secara palsu dan berpura-pura denganya. Perwatakan Andrew yang lain pula ialah seorang yang mengambil berat terhadap apa juga situasi. Contohnya semasa Margaret terjatuh ke dalam air, dia bertindak untuk menyelamatkan Margaret dan menyelimutkan Margaret bagi menghilangkan kesejukan. Andrew juga seorang yang berpegang kepada janji kerana beliau tidak menyentuh Margaret dan beliau juga seorang yang amat mencintai Margaret ini dapat di lihat apabila beliau memujuk Margaret agar kembali kepadanya.

MARGARET
Watak Margaret  dilakonkan oleh Sandra Bullock. Margaret adalah merupakan seorang wanita berkerjaya dan seorang pemimpin yang sangat tegas. Ini dapat dilihat semasa ketibaan beliau di pejabat, semua pekerja bawahannya panik dan bertindak cepat-cepat untuk menjalankan tugas masing-masing. Perwatakkan Margaret yang lain pula ialah seorang yang mudah naik angin atau panas baran. Contonya beliau memandu bot dengan laju tanpa  memikirkan keselamatan dirinya dan Andrew. Selain itu juga Margaret seorang yang suka mengambil sesuatu keputusan tanpa memikirkan pendapat orang lain contohnya Margaret telah membuat cadangan untuk berkahwin palsu dengan Andrew tanpa memikirkan perasaan Andrew.

NENEK
Nenek Andrew seorang yang penyayang ini dapat di lihat apabila dia menyambut kepulangan Andrew dengan gembira dan dia juga sayang kepada Margaret dan telah memberi pakain pengantin kepada Margaret. Nenek juga seorang yang suka membuat helah contonya dia pura-pura jatuh sakit dan kemudianya dapat menaiki kapal terbang supaya dapat menghalang Margaret dari balik ke tempat asalnya. Nenek Andrew juga berperwatakan sebagai seorang yang sangat peka akan perasaan serta keperluan masyarakat pada zaman sekarang. Hal ini ditunjukkannya melalui tindakannya yang memahami apakah baju penganti yang sesuai digunakan oleh Margaret untuk menghadapi majlis perkhawinannya dengan Andrew. Dia juga sangat memahami semua pihak.

EMAK ANDREW
Emak kepada Andrew adala seorang yang sangat penyayang. Dia sangat mengambil berat akan keperluan anaknya dan bakal menantunya iaitu Margaret. Dia sangat memahami apakah keperluan anaknya di dalam menghadapi perkhawinan.
 Selain itu, dia sangat peramah dan ini dibuktikan melalui sikapnya yang boleh bergaul dengan semua orang termasuk tetamu yang menghadiri majlis perkhawinan Andrew dan Margaret.

BAPA ANDREW
Seorang yang penyayang dan penuh dengan nilai kasih sayang. Dia sangat mengasihi anak nya Andrew dan juga bakal menantunya Margaret. Walaupun bakal menantunya baru pertama kali berjumpa denga mereka namun bapa kepada Andrew sangat mudah untuk rapat dengan Margaret bakal menantunya itu. Beliau juga sangat peramah serta mengambil berat akan setiap perkara yang mampu memberikan input yang berguna kepada mana-mana pihak.

KOSTUM
Dari segi kostum dalam Filem The Proposal ini menggunakan kostum yang biasa di gunakan  untuk pergi ke pejabat antaranya ialah baju kemeja  berserta dengan kot. Selain itu juga, kostum yang digunakan dalam seharian. Dalam filem ini juga terdapat kostum baju pengantin yang digunakan oleh Margaret semasa ingin melangsungkan perkahwinanya dengan  Andrew.
Selain itu, terdapat juga kostum yang menyerupai pakaian suku kaum Red Indian yang digunakan oleh nenek Andrew semasa dia menari bersama-sama dengan Margaret di dalam hutan yang terletak di belakang rumah mereka.
Terdapat juga pemakaian pakaian yang santai dan biasa digunakan seperti di rumah dan  di bandar.

MAKEUP/MEKAP
Terdapat beberapa contoh mekap yang digunakan di dalam filem The Proposal antaranya ialah mekap yang tidak keterlaluan dalam erti kata lain hanya biasa sahaja. Contoh mekap yang digunakan oleh Margaret semasa dia pergi ke pejabat setiap hari. Dia hanya menggunakan mekap yang biasa digunakan oleh pekerja pejabat dan tidak menampakkan apa-apa penegasan yang ketara.
Manakala mekap yang digunakan oleh penari semasa meraikan kedatangan Andrew dan Margaret pada malam mereka mula menjejakkan kaki ke kampung halaman Andrew. Penari tersebut menggunakan mekap yang tebal dan terdapat kesan positif dan negatif dalam pemakaian mekap tersebut. Nampak muka penari yang berkulit agak gelap itu lebih cerah dan berseri apabila menggunakan mekap yang cerah dan sesuai.


SUNTINGAN
Suntingan dalam filem ini mempunyai antisipasi lawak atau situasi yang menyebabkan lawak dan perkara yang paling penting ialah dialog dan sekaligus mencuit hati serta boleh diingati ramai sebagai saat yang pasti atau dikenali dalam erti kata lain sebagai defining moment. Selain itu, suntingan dalam filem ini adalah berurutan kerana dalam filem ini tidak diselitkan teknik imbas kembali yang berlaku di awal babak sampai ke akhir babak. Terdapat pemaparan setiap babak yang belaku secara terus menerus tanpa sebarang imbas kembali. Oleh yang demikian proses untuk memahami apakah jalan cerita sebenar serta mesej yang disampaikan di dalam filem ini adalah senang dan mudah untuk difahami kerana tidak banyak perkara yang mengelirukan seperti imbas kembali cerita.


MESEJ YANG DISAMPAIKAN

Dalam pada itu, mesej yang cuba disampaikan oleh pengarah serta para pelakon ialah mempunyai seribu satu makna yang sangat berguna kerana kebanyakan babak atau watak yang dilakonkan adalah membawa kepada kesedaran. Manusia zaman sekarang harus sedar akan budaya hidup pelbagai masyarakat serta keturunan. Walau macam mana sekalipun perbezaan budaya orang lain jika dibandingkan dengan budaya sendiri hakikatnya kita harus menerima dan mendalami budaya tersebut dengan hati yang terbuka. Watak garang serta tegas yang keterlaluan yang ditunjukkan oleh Margaret di dalam filem tersebut tidak sesuai untuk masyarakat masa sekarang. Filem tersebut juga mengajar kita supaya lebih menghormati orang yang lebih tua dan  tidak berbohong ataupun berpura-pura. Kita harus jujur apabila berhadapan dengan orang lain yang menimbulkan pelbagai reaksi serta pandangan.


 PENCAHAYAAN
Terdapat beberapa teknik penchayaan yang digunakan di dalam filem ini antaranya ialah, cerah. Cahaya yang cerah digunakan semasa babak lakonan di dalam pejabat. Suasana di situ sangat terang dan menggambarkan suasana hening di pejabat. Selain itu, kebanyakkan lokasi penggambaran dalam filem ini dilakukan di kawasan yang menggunakan aliran cahaya yang agak maksimum.
Terdapat juga penggunaan cahaya yang agak malap serta suram. Ini digunakan semasa babak Andrew dan Margaret tidur di dalam bilik. Pencahayaan yang kadang-kadang cerah dan adakalanya gelap digunakan ketika babak penari menari. Follow spot juga digunakan untuk memberikan fokus kepada penari yang sedang menari.
Selain itu, teknik pencahayaan yang biasa kita lihat iaitu sinaran matahari dari luar masuk ke dalam rumah. Cahaya terang ini sangat jelas dan menampakkan seluruh bahagian di dalam bilik. Cahaya unggun api juga turut digunakan oleh pelakon. Babak ini dilakonkan oleh Andrew dan Margaret semasa mereka tidur dalam keadaan kesejukkan di kampung. Dan sebagai langkah untuk mengelakkan daripada kesejukan, maka mereka menyalakan unggun api di tempat khas untuk menyalakan unggun api di dalam rumah. Suasana hanya bertemankan cahaya unggun api dan menunjukkan suasana suram.


SISTEM AUDIO DAN BUNYI

Di dalam filem ini, antara lain teknik serta penggunaan sistem audio dan bunyi ialah seperti bunyi kuat kapal terbang. Terdapat juga bunyi desiran ombak yang beralun apabila dilalui oleh bot yang membawa Andrew dan Margaret ke rumah keluarga Andrew yang terletak di sebuah kawasan pulau. Selain itu, bunyi sumber alam seperti kicauan burung juga turut digunakan. Bunyi salakan anjing juga tidak ketinggalan untuk digunakan di dalam filem tersebut. Namun pada kebiasaannya bunyi yang selalu kita lihat akan penggunaannya di dalam mana-mana filem ataupun drama ialah bunyi deringan telefon. Filem arahan Ann Fletcher ini juga turut menggunakan sistem audio yang menggunakan deringan telefon. Begitu juga dengan penggunaan bunyi latar yang menarikkan mood penonton untuk terus menyaksikan filem tersebut. Penggunaan bunyi yang digunakan dalam filem ini adalah sangat sesuai dan menarik. Terdapat beberapa unsur bunyi yang digunakan di dalam filem tersebut, antaranya ialah unsur bunyi sedih, gembira, suspen dan situasi tegang.




Oleh: NIXCKSON NINGKAN GUNDI, Universiti Malaysia Sabah

1 comment:

  1. Untuk kritikan filem ni saya update semula tugasan @ assignment saya sendiri semasa masih menuntut di Universiti Malaysia Sabah dan saya muatkan semula di dlam blog ini. Keaslian dan kesahihan esei adalah hasil karya saya sendiri dan tidak boleh disalin semula oleh mana-mana individu tanpa kebenaran.

    ReplyDelete